Agenda - 1 nov 2020

datum/tijd evenement

01 nov - zondag

- Hele dag Hoogfeest van Allerheiligen

– Geen, -

ALLERHEILIGEN

De geloofsgemeenschap viert op 1 november het feest van Allerheiligen (en de dag erna, 2 november, Allerzielen).

Afbeelding Allerheiligen

Allerheiligen

1 Betekenis

Met “alle heiligen” worden al die overledenen bedoeld die op aarde de goede strijd gestreden hebben, en dus – naar de vaste overtuiging van de geloofsgemeenschap – bij God in de hemel zijn opgenomen. Het betreft hier juist die heiligen die door het jaar geen eigen feestdag hebben bv. omdat hun heiligheid alleen bij God bekend was en niet bij de mensen.

2 Uitleg

Van oudsher geloven christenen dat het leven van een mens bij zijn dood niet ophoudt of wordt weggenomen, maar dat het verandert. De gestorvene komt voor God te staan om geoordeeld te worden. Wie goed heeft geleefd wordt beloond, wie slecht heeft geleefd wordt gestraft.
De beloning bestaat in de zogeheten ‘zalige aanschouwing Gods’. De straf wordt vaak aangeduid – ook al door Jezus in zijn verhalen – met een “eeuwig vuur”, door ons vaak “de hel” genoemd.
De woorden “hemel” en “aanschouwing Gods” enerzijds en anderzijds “hel” en “vuur” zijn beelden. Het is symbooltaal om de dingen van God enigszins voor onze mensenogen op te roepen. Zoals gezegd maakte Jezus daar ook gebruik van, als hij over beloning en straf sprak, bijvoorbeeld in zijn gelijkenissen.
We zouden diezelfde mysteries ook anders kunnen uitleggen. Een christen leeft goed, wanneer wij hij naar Jezus’ voorbeeld God navolgt en zijn leven oriënteert op de Heilige Geest. In de praktijk betekent dit dat een gelovige de naastenliefde beoefent. De goeden zijn zij die de ander beminnen zoals zij zichzelf door God bemind weten. Hun beloning bestaat erin dat zij nu inderdaad op hun beurt bemind worden zoals zij anderen hebben bemind.
Gestraft wordt diegene die het aanbod van Gods liefde willens en wetens heeft afgeslagen en er uitdrukkelijk voor heeft gekozen daar juist niet van te leven.

De goeden in het hiernamaals worden in de geloofsgemeenschap aangeduid met het woord “heiligen”. De dag dat die schare die niemand tellen kan, wordt gevierd, heet dan ook Allerheiligen.
We merken op dat de betekenis van het woord “heilige” sinds Paulus is verschoven. Als hij sprak over “heiligen”, had hij het niet over overleden geloofsgenoten, maar over mensen die nog in leven waren en de boodschap van het Evangelie hadden aangenomen. Zij hadden het heil van Jezus herkend en aanvaard, en werden dienovereenkomstig dus “heilig” genoemd.
Vandaag de dag noemen wij alleen iemand “heilig” die overleden is en die na een langdurig onderzoek uitdrukkelijk door de Paus heilig is verklaard.

3 De plaats van de doden in het leven van de Kerk

Gelovig gesproken zijn er dus drie plaatsen waar de Kerk te vinden is: in de hemel, in het vagevuur en op de aarde. Om aan te duiden dat het in feite over één grote geloofsgemeenschap gaat, spreken de gelovigen van de zegevierende kerk, de lijdende kerk en de strijdende kerk.
Sinds Jezus’ opstanding uit de doden heeft er voor de geloofsgemeenschap altijd een intieme band bestaan met de overledenen: immers zij leven voor God.

De band met de heiligen in de hemel
Gelovigen kunnen de voorspraak inroepen van heiligen, en vragen of zij hun gebed kracht willen bijzetten; of zoals dat vertrouwelijk heet: een goed woordje voor ons doen bij Onze Lieve Heer. Ontelbaar zijn de verhalen waarin gelovigen vertellen hoe hun gebed werd verhoord door tussenkomst van een of andere heilige. Wil een overledene in aanmerking komen voor een officiële heiligverklaring, dan moet er ook sprake zijn van dergelijke gebedsverhoringen of zelfs wonderen die kunnen worden toegeschreven aan de bemiddeling van een vereerde heilige. Er is dus geen sprake van dat heiligen worden aanbeden: dat komt alleen aan God toe.

4 Geschiedenis van de feestdag

Allerheiligen en Allerzielen staan aan het begin van de maand november. Op de eerste plaats omdat dan ook de natuur afsterft. In vele streken ziet men de hele maand november als een tijd waarin de dood centraal staat. Men zag het als een soort “liturgische herfst” die samenviel met de oogsttijd. Juist die oogsttijd herinnert aan de gelijkenissen van Jezus, waarin Gods oproep aan het einde der tijden herhaaldelijk wordt vergeleken met een oogst. En is ieders persoonlijke dood niet een soort van oproep aan het einde der tijden?
Toch hebben beide feestdagen niet altijd in deze tijd van het kerkelijk jaar gestaan.

Allerheiligen
In de oosterse kerk kende men in de eerste eeuwen het gebruik om op één bepaalde dag alle martelaren te vieren. Hun aantal was zo hoog geworden dat men ze niet meer elk persoonlijk kon vieren. Er is zo’n feest bekend uit de kerk van Edessa in het jaar 519: het viel op 13 mei. In de oostsyrische kerk viel het op de vrijdag na Pasen. Johannes Chrysostomus besloot de liturgische paaskring met het feest van Allerheiligen op de eerste zondag na Pinksteren (daar staat nu bij ons het feest van de H. Drie-eenheid).
In het westen kan men alle drie de data terugvinden voor dit feest. De belangrijkste dag schijnt lange tijd toch 13 mei geweest te zijn. Dat kwam mede door het toeval dat op die dag te Rome de kerkwijding plaats had gevonden van het Pantheon. Dit gebouw was een overblijfsel uit de heidense Romeinse tijd; het was gebouwd ter ere van alle goden. De christenen maakten er na de val van het Romeinse Rijk een kerk van ter ere van alle heilige martelaren; zij waren immers juist het slachtoffer geworden van die Romeinse goden. Welnu, de inwijding van het Pantheon had plaats gevonden op 13 mei.
Het zijn de Ierse monniken geweest die de dag der overledenen vierden op 1 november. Geen wonder, want zij leefden zeer intens naar het ritme van de natuur. Op aandringen van koning Lodewijk de Vrome heeft paus Gregorius IV in 844 het feest van Allerheiligen verplaatst van 13 mei naar 1 november.

5 Gebruiken

Van oudsher is Allerheiligen gevierd als een zondag.
Bij de kerkelijke viering van Allerheiligen wordt het thema van het einde der tijden behandeld. Er worden missen opgedragen aan alle heiligen en kerkhoven bezocht. Het leven van de heiligen die in de hemel verblijven wordt herdacht en als voorbeeld gesteld voor een goed christelijk leven.

Op de avond vóór en de middag en avond ván Allerheiligen worden voorbereidingen getroffen voor het feest van Allerzielen op 2 november. In alle rooms-katholieke streken worden de kerkhoven schoongemaakt en met bloemen versierd.

In Engeland heeft Halloween zich sinds de Reformatie in zestiende eeuw als wereldlijk feest verder ontwikkeld en nadat het door (Ierse) kolonisten naar Amerika was overgebracht, heeft het zich de laatste decennia van daaruit weer over Europa verspreid.

Met de kerkelijke feesten heeft het huidige Halloween niets meer te maken.

In de Protestantse kerk wordt Allerheiligen niet gevierd, omdat ze heiligenverering afwijst. Dit gebeurde dus na de Reformatie, de periode waarin mensen als Luther en Calvijn en grote groepen rond hen zich afscheiden van de traditionele katholieke kerk (de Beeldenstorm!).

Wereldlijke feestelijkheden en gebruiken rond 1 november

1 november is tot in de twintigste eeuw ook een belangrijke kalenderdag geweest in het dagelijks leven, vooral van boeren en kooplieden. In de agrarische wereld was 1 november het begin van het winterseizoen en van de werkzaamheden binnenshuis (november is slachtmaand), de datum waarop de kachel en de winterkleren weer van zolder werden gehaald.

Verder was 1 november de dag waarop lonen werden uitbetaald, nieuwe pachttermijnen ingingen en knechten en meiden in dienst traden. Ook de najaarsmarkten werden vaak op 1 november gehouden. Behalve voor het doen winterinkopen was een bezoek aan de najaarsmarkt ook een gelegenheid om uit te gaan. In Winschoten wordt nog altijd Allerheiligenmarkt (Aldrillenmarkt) gehouden.



01 nov - zondag

Roodhuis 09:30 - 10:30 Woord - en communieviering Jan Mulder en Frida Rijpma

Sint Martinuskerk – Roodhuis, Roodhuis

31e zondag door het jaar.
Collecte: schalen achterin de kerk.

Voor het bijwonen van deze viering dient u zich voor vrijdag 9.00 op te geven.
Zie voor de mogelijkheden ook webpagina: https://www.sintantoniusparochie.nl/aanmelden-viering/
Of meldt u zich digitaal aan:  https://www.sintantoniusparochie.nl/aanmelden-viering-reahus



01 nov - zondag

Heeg 09:30 - 10:30 Woord- en Communieviering, Pastor L. Foekema; Allerzielen / Allerheiligen viering 

Sint Josephkerk – Heeg, Heeg

voor Piet en Thea de Jong – Lenes;                                                                       
voor Rein van der Wey.

Vieringen in coronatijd

Het is ook in de coronatijd belangrijk om samen te komen voor een moment van bezinning, om te bidden en een kaarsje op te steken. Maar we willen ons daarbij graag aan de regels van de corona houden:
– In het portaal van de kerk moeten we onze naam laten opschrijven met telefoonnummer 
– We dragen een mondkapje als we de kerk binnenkomen en als we weer vertrekken. Mondkapjes zijn evt. aanwezig in het portaal van de kerk.
– We nemen plaats in de kerk op de met kaartjes aangewezen plaatsen.
– We houden 1,5 meter afstand van elkaar ook als we ter communie gaan.
– We zingen niet, dat laten we aan het koorgroepje over.
– We willen ons graag aan het maximaal aantal bezoekers van 30 houden.

Maar ervaring leert ons dat aanmelden voor de St. Josephkerk niet altijd nodig is. Voor gewone vieringen hoeft dit dus niet. Wel voor speciale vieringen zoals bijvoorbeeld Allerzielen.                            

U kunt zich via de website aanmelden; https://www.sintantoniusparochie.nl/aanmelden-viering-heeg/          

 

 



01 nov - zondag

Sneek 10:00 Eucharistieviering - Allerheiligen

Antonius Ziekenhuis, kerkzaal, Sneek


01 nov - zondag - 03 nov - dinsdag

Sneek 11:00 - 12:00 TV-uitzending - Eurovisie - Eucharistieviering - Allerheiligen

Sint Martinuskerk aan de Singel, Sneek

Eurovisie uitzending – Allerheiligen viering

Medewerking zal worden verleend door:

  • leden van de koren Intermezzo en Sint Caecilia
  • Frits Haaze, dirigent
  • Henk de Haan, organist
  • Ellen Postma op fluit
  • Monique Topeeters, gastsopraan

Onder voorbehoud zal onder meer worden uitgevoerd:

  • de Missa in Simplicitate van Hans Leenders
  • het Laudate Dominum van Mozart door sopraan Monique Topeeters met begeleiding van orgel en fluit
  • het duet: Make us true servants van Frits Haaze, gezongen door Monique Topeeters en Anja Haaze

 


Powered by Events Manager